Jumaat, 3 April 2009

Mengatasi Tekanan(Stress)

Stress adalah respon tubuh seseorang dalam menghadapi pelbagai tuntutan dalam kehidupan. Tuntutan-tuntutan tersebut mungkin merupakan perkara-perkara yang datang dari luar (misalnya: surat pinjaman bank yang tertunggak, rakan, pekerjaan, atau hubungan dengan pasangan), atau mungkin juga datang dari fikiran sendiri (misalnya: bagaimana penilaian terhadap diri sendiri). Stres seringkali di anggap sebagai sesuatu perkara yang buruk. Namun setiap orang memerlukan sedikit tekanan agar mereka memiliki hidup yang lebih baik.Teknik atasi stress yang sihat ialah:
  1. Tidur Sejenak. Tidur sejenak selama 30 - 45 minit akan menyegarkan tubuh kembali. Orang-orang ternama yang memanfaatkan tidur siang untuk menangani stress adalah John F. Kennedy, Thomas Edison dan Salvador Dali.
  2. Pengurutan. Anda boleh mengunjungi seorang pakar urut profesional ataupun meminta pasangan atau seorang sahabat untuk mengurut otot-otot leher dan bahu anda.
  3. Mengekspresikan diri secara artistik. Jadilah orang yang kreatif dan alihkan tenaga anda secara positif. Anda boleh cuba untuk belajar berlakon, atau memainkan alat muzik, mengambil gambar, melukis, menulis puisi ataupun menyanyi. Muzik adalah media peredaran stress yang sangat baik. Memainkan alat muzik atau cuma sekadar mendengar muzik sangat membantu untuk melegakan stress.
  4. Kerap ketawa. Cara ini bukan rahsia lagi. Tertawa boleh menyebabkan stress yang ada hadapi menjadi lebih ringan. Sentiasa tunjukkan ekspresi yang menyenangkan di wajah anda.
  5. Bersikap lembut terhadap diri sendiri. Sama ada anda sedari atau tidak, sebenarnya kita sering menyalahkan diri kita sendiri. Menyalahkan diri sendiri menunjukkan perilaku dan personaliti diri. Anda boleh mengubah kedua-dua perkara tersebut melalui berbicara yang positif kepada diri anda sendiri. Malah perkara tersebut boleh menyebabkan perubahan terhadap proses kesihatan tubuh yang menguntungkan, dengan cara mengaktifkan sistem saraf yang menimbulkan rasa tenang. Sebaliknya, pembicaraan yang negatif kepada diri sendiri akan menyebabkan rangsangan terhadap sistem saraf simpatik dan menyebabkan tubuh berasa keletihan.Atasi stress anda. Hidup dengan sihat dan ceria.

0 comments: